Praca przez Internet – pisanie artykułów. Jak zostać copywriterem? Poznaj 4 zasady i zarabiaj

Zawód: copywriter. Takie dane wpisuje w swoje CV wiele osób. Kim w rzeczywistości jest copywriter? Ile zarabia i czy może liczyć na wysokie zarobki? Jak zdobywa zlecenia i czy praca zdalna to dobre rozwiązanie w zawodzie copywritera? Oto 4 zasady dotyczących pracy na tym stanowisku.

  • PO PIERWSZE: copywriter kreatywny i SEO copywriter

To dwa zawody, określane, jako zawody przyszłości. Rozwinęły się wraz z popularyzacją Internetu. Do niedawna zawodowych copywriterów, czyli osoby piszące teksty i tworzące kreatywne koncepcje marketingowe, można było spotkać tylko w agencjach. Obecnie coraz więcej z nich pracuje zdalnie, ponieważ z każdym rokiem coraz bardziej atrakcyjna staje się praca w Internecie. Pisanie na zlecenie, już nie w biurze, ale w domowym zaciszu, to zajęcie dla coraz większej liczby copywriterów. Pisanie tekstów okazuje się w tym przypadku opłacalnym zajęciem, choć wiele zależy tu od ich rodzaju. To, bowiem odróżnia copywritera kreatywnego od SEO copywritera.

 

 

Copywriter kreatywny tworzy teksty na potrzeby reklam internetowych, prasowych, radiowych i innych. Jest to dość wymagająca praca przez Internet. Pisanie tekstów na potrzeby promocji, np. danej marki wiąże się z koniecznością posiadania ciekawych pomysłów, wykazywania się kreatywnością i niebagatelnym podejściem do wielu tematów – nie jest to więc “zwykłe” pisanie tekstów. Praca copywritera kreatywnego wymaga większych umiejętności niż praca SEO copywritera.

SEO copywriter pisze teksty wspomagające pozycjonowanie stron internetowych. W porównaniu do kreatywnego copywritera jest to mniej wymagająca praca. Pisanie tekstów przez SEO copywritera nie wymaga tak dużej pomysłowości i kreatywności. Tworzone teksty mają być odpowiednie dla wyszukiwarek internetowych, zawierać wybrane słowa kluczowe – na tym ogólnie polega pisanie tekstów. Praca w domu, w przypadku SEO copywritera jest więc mniej wymagająca i nie tak wysokiej wartości merytorycznej. Teksty muszą być poprawnie napisane, konieczna jest znajomość zasad SEO i parafrazowania, ale sam copywriter nie musi wymyślać trudnych i dwuznacznych haseł, reklam i całych kampanii reklamowych. Dlatego tego typu zajęcie i dorabianie idealnie sprawdzi się jako praca w domu. W tym przypadku pisanie artykułów może okazać się dodatkowym zajęciem, bez konieczności zdobywania specjalistycznej wiedzy.

 

  • PO DRUGIE: Portfolio jest bardzo ważne

Zwłaszcza w przypadku copywritera kreatywnego portfolio ma duże znaczenie, jeśli chodzi o prezentację umiejętności. Jeśli możesz pochwalić się osiągnięciami dla znanych firm i marek to Twoja ocena w oczach przyszłego pracodawcy znacznie wzrasta. Copywriter to nie tylko osoba, która pisze teksty. Samo pisanie tekstów na dobrym poziomie w przypadku kreatywnego copywritera to za mało. Koniecznie trzeba pokazać wcześniejsze doświadczenia, teksty, napisane na strony internetowe w formie pdf lub linków, artykuły i blogi (jeśli się je prowadzi). Pomocne są profile w mediach społecznościowych, pokazujące możliwości copywritera. Warto korzystać z ogólnopolskich i zagranicznych portali, rejestrować się i przedstawiać swoją ofertę. Niektórzy specjaliści sami kontaktują się z agencjami reklamowymi i w ten sposób szukają zleceń.

W przypadku SEO copywritera ważniejszy od kreatywności jest czas. Pracodawca nie oczekuje spełnienia specjalnych wymogów, ale terminowości i poprawnie napisanych tekstów. Jest to, więc znacznie mniej wymagająca praca. Pisanie tekstów w domu i dostosowanie się do wymogów technicznych oraz przede wszystkim sumienność to podstawowe cechy, jakich zleceniodawcy szukają u copywriterów. W tym przypadku osoby takie również mogą publikować swoje portfolio i szukać zleceń na znanych serwisach. Często jednak sprawdza się bezpośredni kontakt z agencją i przesłanie oferty. SEO copywriting, czyli pisanie za pieniądze tekstów zapleczowych, to usługa, której szukają duże firmy i z nimi warto nawiązywać kontakt.

 

 

  • PO TRZECIE: Zarobki

Istnieją znaczne różnice między zarobkami copywritera kreatywnego a SEO copywritera. Ten pierwszy może liczyć na stawki od ok. 3 tys. zł miesięcznie. Doświadczony specjalista zarabia ok. 4 – 8 tys. miesięcznie i więcej. Wiele zależy tu od umiejętności.
Cenniki copywriterów można znaleźć na stronach internetowych. Już na pierwszy rzut oka widać, że znacznie się od siebie różnią.
Inaczej wyglądają stawki w przypadku SEO copywritera jeśli chodzi o pisanie tekstów. Praca jest mniej wymagająca, ale czasochłonna. Zarobki zaczynają się od ok. 2,5 tys. zł miesięcznie. Zazwyczaj rozliczenie jest oparte o wierszówkę. Tego typu pisanie za pieniądze nie jest tak opłacalne jak praca na stanowisku copywritera kreatywnego.

 

  • PO CZWARTE: Znalezienie wartościowych klientów

Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. A to właśnie od nich zależy jak opłacalna okaże się praca. Pisanie tekstów w domu a także wyszukiwanie zleceń zajmuje sporo czasu. Warto jednak poświęcić go, by dotrzeć do wartościowych zleceniodawców, którzy zaoferują atrakcyjne stawki za pisanie artykułów. Praca w domu może się wówczas okazać opłacalna i może stanowić główne źródło dochodu.

 

 

→ Copywriting – praca w domu. Czy pisanie tekstów za pieniądze to zajęcie dla Ciebie?

Tak, jeśli lubisz pisać, masz tzw. “lekkie piórko”, wolny czas, dostęp do komputera i Internetu i, przede wszystkim, lubisz pisanie tekstów. Praca na stanowisku kreatywnego copywritera lub SEO copywritera może się wówczas okazać idealnym rozwiązaniem.
Nie, jeśli nie czujesz się na siłach, nie uważasz, by pisanie było Twoim atutem i nie jesteś przekonany co do swoich umiejętności. Wówczas sprawdź czy nie lepsza będzie dla Ciebie inna praca w domu. Pisanie artykułów wymaga jednak specyficznych umiejętności, którymi nie każdy może się pochwalić.