Marketing afiliacyjny

Czym jest system afiliacyjny? Jak zacząć zarabiać na marketingu afiliacyjnym?

 

Poziom trudności: Średnie
Czas: Czasochłonne, wymagające zaangażowania
Możliwości zarobku: Uzależnione od umiejętności i doświadczenia

 

Afiliacja to specyficzna odmiana marketingu internetowego, o której coraz głośniej w sieci. Zagraniczne firmy wydają coraz więcej na marketing afiliacyjny. W Polsce branża ta dopiero rozkwita. Czym w praktyce jest afiliacja? Na czym polega? Kto może na niej zarabiać i ile?

Afiliacja daje możliwość zarabiania wielu osobom, bo nie wymaga specjalnych narzędzi. Często wystarczy konto w mediach społecznościowych, np. na Facebooku lub Twiterze. Dzięki temu można polecać dane produkty. Ważne, by mieć dużą liczbę czytelników i znajomych, dlatego najbardziej odpowiednimi osobami do afiliacji są bloggerzy.

 

 

→ Marketing afiliacyjny – definicja. Czym są programy afiliacyjne i jak działają?

 

Marketing afiliacyjny (affiliate marketing) to model promowania produktów i usług, który daje możliwość zarobienia poprzez sprzedaż przez Internautów produktów innej osoby lub firmy. Często w ten sposób zarabiają bloggerzy. W praktyce polega to na tym, że blogger dołącza do programu partnerskiego, zgodnego z tematyką swojej strony, pobiera linki ze strony reklamodawcy, umieszcza je na blogu i poleca. Każda osoba, która poprzez blog przejdzie do sklepu i zrobi zakupy, generuje zysk dla blogera. Jest to zazwyczaj wartość podana w procentach od wartości zakupów, np. 5% od wartości zakupów.

Afiliacja pozwala na uzyskaniu zysku zarówno dla sklepu, jak i bloggera. Także klient jest zadowolony z zakupów, które polecił mu ceniony blogger. Dzięki temu marketing afiliacyjny jest uznawany obecnie za skuteczną formę promocji. W Polsce, jednak, tego typu działania reklamowe dopiero zaczynają być popularne.

 

 

→ Marketing afiliacyjny przykłady. Kto i jak może zarabiać na polecaniu produktów?

 

W chwili obecnej programów partnerskich jest bardzo dużo i blogger może nawiązać współpracę z kimś ze swojej branży. Jeśli np. prowadzi bloga o kosmetykach, wówczas opłacalnym może dla niego być nawiązanie współpracy z firmą kosmetyczną. W ostatnim czasie dużą popularnością cieszy się też inne podejście – tworzenie witryny pod kątem programu partnerskiego. Wymaga to umiejętności tworzenia stron internetowych i znajomości marketingu. Można zlecić te działania freelancerom lub firmom, ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami.

Sprzedaż za pomocą programu partnerskiego odbywa się z użyciem linków polecających (refferal link). Każdy link posiada identyfikator sprzedawcy, co pozwala na określenie z czyjego adresu klient przeszedł do sklepu. Ponadto link zapisuje u internauty ciasteczka (cookie), co pozwala na identyfikację klienta i jego przejścia z konkretnej strony, nawet, kiedy decyduje się na zakupy np. po kilku dniach.
Linki afiliacyjne są generowane z panelu partnerskiego, a następnie umieszczane we wpisie lub np. na banerze reklamowym.

 

→ Marketing afiliacyjny – zarobki. Ile można zarobić na promowaniu produktów?

 

Wysokość zarobków zależy od umiejętności, doświadczenia internautów, ale też i szczęścia. Najlepsi być może potrafią zarobić nawet kilkaset tysięcy złotych miesięcznie. Są to wyjątkowe sytuacje, ale dobrzy specjaliści od marketingu mogą osiągnąć dochody rzędu kilku tysięcy złotych miesięcznie.
Dla większości internautów afiliacja jest dodatkowym źródłem dochodu i nie przynosi wysokich zysków. Są to jednak, z drugiej strony, regularnie zarabiane pieniądze.

Praca z marketingiem afiliacyjnym wiąże się z faktem, że zarabianie na niektórych branżach jest znacznie bardziej opłacalne. Często jednak konkurencja też jest spora, dlatego trzeba wykazać się uporem i stanowczością oraz nieustannym rozwojem. Wysokie dochody można też uzyskać na produktach, które sprzedawane są w większych ilościach, ale z niższą prowizją.

Zarobione środki są wypłacane najczęściej poprzez tradycyjny przelew bankowy. Niektóre programy posiadają możliwość przelewania środków na konta internetowe typu PayPal, Neteller lub Skrill.

Rozliczenie uzyskanych z afiliacji przychodów w najkorzystniejszej formie odbywa się przy prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Wówczas wystawiana jest faktura dla firmy, która obsługuje program partnerski, w której prowizja rozliczana jest tak, jak pozostałe dochody w działalności.

Innym rozwiązaniem jest umowa dzierżawy powierzchni reklamowej, co musi zostać rozliczone samodzielnie. W takiej sytuacji samemu należy też odprowadzić podatek do Urzędu Skarbowego.

Jeszcze inaczej wygląda sytuacja w przypadku zagranicznych programów partnerskich, kiedy na ogół nie ma umowy, a przelewy przychodzą zza granicy. Jest to równoznaczne z koniecznością samodzielnego rozliczenia dochodów, jako przychodów z innych źródeł. Jeśli, przy tym, dochody te są trwałe, wówczas Urząd Skarbowy może wymagać zarejestrowania działalności gospodarczej. Wszelkie wątpliwości w tym przypadku warto konsultować z księgowym.

 

→ Marketing afiliacyjny – opinie. Czy opłaca się zarabiać na programach partnerskich?

 

Marketing afiliacyjny w Polsce to nowe rozwiązanie, które dopiero zdobywa popularność. Dla blogera jest korzystne, ponieważ daje możliwość współpracy z wieloma reklamodawcami, bez konieczności podpisywania umów z każdym z nich. Pozwala to na oszczędność czasu.
Wskazywanym minusem są, z kolei, zmiany w zakresie dostępnych programów. Dany program może zakończyć się z dnia na dzień, co jest kłopotliwe np. dla właściciela bloga.